Costa Rica - Samara, Dominical, Manuel Antonio & San José

1 augustus 2014 - Sámara, Costa Rica

Na de oostkust en de bergen is nu de westkust aan de beurt. De tocht naar Samara begon met een dik uur onverhard met diepe kuilen maar wel hele mooie uitzichten! Goed hotel (super pizza's) in een leuk plaatsje aan het strand met strandtentjes en surfschooltjes. Scott en Robin begonnen direct met een golfsurfles; eerst op het droge en daarna in de zee. Goede golven tussen 10 en 15 uur en ze mochten de plank en wetsuit ook de dagen erna gebruiken. De tweede en derde dag hebben wij ook een plank gehuurd dus de familie Hoffman lag drie dagen in de branding en stonden natuurlijk ook vaak genoeg óp de plank. We zouden na twee nachten in Samara volgens de reisplanning weer terug terug gaan richting de bergen maar we hebben besloten om langer in Samara te blijven. Leuk dorp en strand en bovenal goed weer! De derde avond hebben we nog een schildpadden tour gedaan; nu de kleinere (70 cm lange) Warana schildpad op het strand van Ostional gezien. Uurtje met de bus vanaf Samara waarna we eerst hebben gekeken naar een honderdtal pas uit het ei gekropen jonkies die naar het water schuifelden en daarna naar een drietal schildpadden die op het strand hun eieren legden, de kuil dichtmaakten en camoufleerden en daarna terug de branding in kropen. Heel gaaf om te zien!

De volgende dag nog een dagje strand en daarna reden we naar Domincal; een bekend surfdorpje zuidelijker aan de westelijke kust. Onderweg over de brug bij Tarcoles gestopt. In deze rivier en de mangrove tussen de rivier en de oceaan leeft de grootste groep krokodillen van centraal Amerika. Ze liggen daar in de rivier te wachten totdat de stroming de vis aanbrengt. Krokodillen stoppen niet met groeien naar mate ze ouder worden en met zoveel makkelijk voedsel worden ze daar dan ook heel groot. Het tweede dier wat we tot dan toe nog niet gezien hadden lag verderop op ons te wachten... welliswaar op de weg maar toch. Anne reed over een slang die op de weg lag; wij direct terug gereden, mooi beest; groen/zwart gestreept en 1,5 meter lang, geen idee welke soort.  Weer omkeren en toen we daarna weer langs reden was ie weg?!? Blijkbaar was de schade beperkt. Sowieso zien we hier meer dieren langs de weg of in de tuin van de hotels dan in de natuurparken...

Het hotel in Dominical was heel goed maar het dorpje zelf viel tegen. Groep huizen in een totaal onverhard dorpje met een ruig en onverzorgd strand, was niet veel. We kwamen daar wel weer Shanna en Vince (nu voor de vierde keer) tegen die we eerder in Santa Elena (en La Paz en Tortugero) tegen zijn gekomen. Leuk voor de kids om elkaar weer te zien en samen te zwemmen. In de tuin veel leguanen en toekans gezien. Daarna richting Manuel Antonio; wederom een bekend plaatsje maar nu ook een mooi (en erg toeristisch) dorpje. Wel echt een gaaf hotel; een huisje met een groot eigen balkon met uitzicht op de oceaan. Direct bij aankomst een paar Capucijner/Cappuchino aapjes (donker lijf met wit gezicht) bij ons balkon loerend naar onze appels en de volgende ochtend weer bij het ontbijt restaurant. Op basis van een tip van de ouderrs van Shanna en Vince zijn we naar een klein strandje gegaan. Stuk vanaf de hoofdweg, parkeren langs het weggetje, wat betalen bij de 'man met een pet' en 100 meter over een padje door het bos om bij een leuk rustig strandje in een besloten baai te komen. Met ons nog wel een paar andere mensen waaronder Sarah en haar ouders, die we eerder in La Fortuna tegen zijn gekomen. Lekker samen gespeeld op het strand! Het bos loopt door tot aan het strand, nog een grote groep brulapen in de bomen gezien en terug richting de auto weer een aantal Capucijner aapjes. We konden jammer genoeg niet snorkelen; doordat het de twee nachten daarvoor heel veel geregend had was het water te troebel. 's Avonds gegeten in het vliegtuigrestaurant; dit restaurant is gebouwd rondom een Amerikaans vrachtvliegtuig uit het leger. Gaaf gedaan en Scott en Robin mochten nog even in de cockpit. Later thuis veel lawaai buiten bij het badkamer raam, even schrikken en voorzichtig kijken. Bleken drie brutale wasbeertjes te zijn die het gemunt hadden op onze vuilnisbak. De volgende dag, de laatste echte vakantiedag aan de kust, nog een dagje strand. Woensdag op tijd op, om terug te gaan richting San José. In de hoofdstad een rondje gelopen, langs het teatro nacional en de laatste keer Casado gegeten op de Mercado Central. Dit is een traditionele schotel met bonen en rijst en wat vlees of vis; heel simpel en meestal heel lekker.
Op naar huis! Water uit de kraan drinken en je toiletpapierniet in de prullenbak zal w